???jsp.display-item.social.title??? |
|
Please use this identifier to cite or link to this item:
https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/tede/77
???metadata.dc.type???: | Dissertação |
Title: | Resolução de problemas: uma abordagem atual e dinâmica no ensino da Matemática |
Other Titles: | Problem solving: a present, dynamic approach for Mathematics teaching |
???metadata.dc.creator???: | Nunes, Almir |
???metadata.dc.contributor.advisor1???: | Moretti, Alba Regina |
???metadata.dc.description.resumo???: | Neste trabalho, buscamos uma reflexão sobre o processo de ensino-aprendizagem em Matemática, por meio de Resoluções de Problemas, por acreditarmos que esse processo utiliza o que o homem já tem nato: a imaginação. Esta metodologia procura motivar o processo de ensino-aprendizagem em Matemática por meio da interdisciplinaridade. Discutimos o desenvolvimento da educação e, por meio de uma pesquisa realizada junto a alunos de escolas públicas estaduais e do Colégio Técnico da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro- CTUR, tentamos traçar a postura desses alunos em relação a este processo de ensino-aprendizagem. E, como complementos deste trabalho, apresentamos alguns problemas e sugestões de tratamento dos mesmos junto aos alunos. |
Abstract: | In this work we looked for a reflection on the teaching-learning process in mathematics, through Resolutions of Problems, for we believe this process uses what the man had already born with: the imagination. This methodology tries to motivate the teaching- learning process in mathematics using mathematics relations with other areas. We discussed the development of the education and, through a research carried out with the students of state public schools and the Technical School of the Rural Federal University of Rio de Janeiro - CTUR, we tried to draw students' posture in relation to this teaching-learning process. And, as complement of this work, we dealt with some problems and found solutions with the students, and presented suggestions for new ways of working with new problems. |
Keywords: | matemática resolução de problemas metodologia ensino-aprendizagem educação agrícola. mathematics resolutions of problems methodology teaching-learning agricultural education |
???metadata.dc.subject.cnpq???: | Educação |
Language: | por |
???metadata.dc.publisher.country???: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro |
???metadata.dc.publisher.initials???: | UFRRJ |
???metadata.dc.publisher.department???: | Instituto de Agronomia |
???metadata.dc.publisher.program???: | Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola |
Citation: | NUNES, Almir. Resolução de problemas: uma abordagem atual e dinâmica no ensino da Matemática. 2007, 73 f. Dissertação (Mestrado em Educação Agrícola) - Instituto de Agronomia, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica - RJ. 2007. |
???metadata.dc.rights???: | Acesso Aberto |
URI: | https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/tede/77 |
Issue Date: | 12-Apr-2007 |
Appears in Collections: | Mestrado em Educação Agrícola |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2007 - Almir Nunes.pdf | 353.19 kB | Adobe PDF | Download/Open Preview |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.