???item.export.label??? ???item.export.type.endnote??? ???item.export.type.bibtex???

Please use this identifier to cite or link to this item: https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/tede/930
???metadata.dc.type???: Dissertação
Title: Gestão das Telecomunicações em uma Organização de Telemática do Exército Brasileiro
Other Titles: Administration from the Telecommunications in an Organization of Telemática of the Brazilian Army
???metadata.dc.creator???: Mendes, Francisco Coelho 
???metadata.dc.contributor.advisor1???: Barbosa, Ana Lúcia dos Santos
???metadata.dc.description.resumo???: Este estudo trata da gestão do sistema de telecomunicações em uma Organização Pública de Telemática. Foi objeto do presente estudo o 2º Centro de Telemática de Área (2º CTA), Organização do Exército Brasileiro sediada na Cidade do Rio de Janeiro, que atua nos Estados do Rio de Janeiro e Espírito Santo prestando serviços de telecomunicações e informática. Esta pesquisa foi elaborada em duas partes: uma documental e outra de campo. A primeira se constituiu de consultas bibliográficas abrangendo informações em âmbito nacional sobre telecomunicações no Brasil, gestão rumo à excelência, análise e melhoria de processos, bem como o papel do 2º CTA na prestação de serviços de telecomunicações. A segunda baseou-se em pesquisa de campo que teve como objetivos específicos analisar os processos e métodos de trabalho da Organização e identificar informações visando analisar a importância e a viabilidade da Rede Integrada de Telecomunicações do Exército (RITEx), gerenciada pelo 2º CTA. Esta parte do trabalho constou da elaboração e aplicação de questionários, com base em YIN (2001) e Alves- Mazzoti & Gewandsznajder (1998), aplicados a integrantes do 2º CTA e do Comando da 1ª RM. Os dados foram analisados usando o programa de análise estatística de dados SPSS, onde os resultados alcançados constatam a viabilidade de se manter uma rede privativa de telecomunicações, e também a viabilidade da gestão dos processos de trabalho adotados, necessitando de algumas mudanças e inovações nos processos das telecomunicações da Organização em estudo. Esta pesquisa propõe algumas melhorias, quanto a inovação tecnológica, treinamentos específicos, capacidade de adaptar-se, mudança cultural e política de integração organizacional. Este estudo mostra que é através de uma gestão rumo à excelência que se pode alcançar a presteza do atendimento e assistência eficiente ao cliente.
Abstract: This study attend the administration from the system of telecommunications in a Public Organization of Telemática. It was object from the present study the 2nd Center of Telemática of Area (2nd CTA), Organization of the Brazilian Army based in the City of Rio de Janeiro, that acts in States Rio de Janeiro and Espírito Santo rendering services of telecommunications and informatics. This research was elaborated in two parts: a documental and another of field. The first was constituted of bibliographical consultations including information in national extent about telecommunications in Brazil, administration heading for the excellence, analysis and improvement of processes, as well as the paper of 2nd CTA in the services rendered of telecommunications. Second based on field research that had as specific objectives to analyze the processes and methods of work of the Organization and to identify information seeking to analyze the importance and the viability of the Integrated Net of Telecommunications of the Army (RITEx), managed by 2nd CTA. This part from the work consisted of the elaboration and application of questionnaires, with grounds in YIN (2001) and Alves-Mazzoti & Gewandsznajder (1998), applied to person of 2nd CTA and from the Command 1st RM. The information were analyzed using the program of statistical analysis of information SPSS, where the reached results verify the viability of maintaining a private net of telecommunications, and also the viability of the administration from the work processes adopted, needing some changes and innovations in the processes of the telecommunications of the Organization in study. This research proposes some improvements, as the technological innovation, specific trainings, capacity to adapt, cultural and political change of organizational integration. This study shows that is through an administration heading for the excellence that can reach the readiness of the service and efficient attendance to the customer.
Keywords: telecomunicações
gestão rumo à excelência
análise e melhoria de processos
telecommunications
administration heading for the excellence
analysis and improvement of processes
???metadata.dc.subject.cnpq???: CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
Language: por
???metadata.dc.publisher.country???: Brasil
Publisher: Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro
???metadata.dc.publisher.initials???: UFRRJ
???metadata.dc.publisher.department???: Ciências Sociais Aplicadas
???metadata.dc.publisher.program???: Curso de Pós-Graduação em Gestão e Estratégia em Negócios
Citation: MENDES, Francisco Coelho. Administration from the Telecommunications in an Organization of Telemática of the Brazilian Army. 2005. 108 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais Aplicadas) - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, 2005.
???metadata.dc.rights???: Acesso Aberto
URI: https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/tede/930
Issue Date: 8-Nov-2005
Appears in Collections:MESTRADO PROFISSIONAL EM GESTÃO E ESTRATÉGIA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2005-Francisco Coelho Mendes.pdf1.26 MBAdobe PDFThumbnail

Download/Open Preview


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.