???item.export.label??? ???item.export.type.endnote??? ???item.export.type.bibtex???

Please use this identifier to cite or link to this item: https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/tede/167
???metadata.dc.type???: Dissertação
Title: Contextualização e interdisciplinaridade na Utilização da Matemática no Estudo de Fenômenos Climáticos e Meteorológicos. 2010.
Other Titles: Contextualization and interdisciplinaridade the Use of Mathematics in the Study of Climatic and Meteorological Phenomena. 2010
???metadata.dc.creator???: Mendes, Aldemi Ferreira
???metadata.dc.contributor.advisor1???: Mattos, José Roberto Linhares de
???metadata.dc.description.resumo???: Esta pesquisa foi realizada no Instituto Federal do Norte de Minas Gerais Campus Salinas, com a participação de um grupo de alunos da 2ª série do curso Técnico em Agropecuária, integrado ao ensino médio. Através de um estudo de dados climáticos e meteorológicos do município onde a escola está localizada, buscou-se mostrar para os alunos a aplicação dos conhecimentos matemáticos e estatísticos, estabelecendo conexão entre a teoria e a prática, de forma contextualizada e interdisciplinar. Além de avaliar a participação dos alunos e a contribuição do trabalho na formação dos mesmos, a pesquisa possibilitou também um diagnóstico parcial das variações climáticas no município, analisando as variáveis temperatura média, máxima, mínima e umidade relativa do ar de um período de trinta anos e precipitação pluviométrica num período de quarenta anos. Durante a realização da pesquisa, os alunos participaram de atividades práticas, utilizando conhecimentos matemáticos e de outras áreas, envolvendo principalmente as disciplinas de Agricultura e Informática.
Abstract: This research was conducted at the Federal Institute of Northern of Minas Gerais State - Campus Salinas, with the participation of a group of students from second grade of Farming Technician course, integrated into the school. Through a study of climate and weather data in the municipality where the school is located, we attempted to show students the application of mathematical and statistical knowledge, establishing connection between theory and practice, in a contextualized and interdisciplinary form. In addition to evaluating the students' participation and contribution of the research in their formation, the survey also allowed a partial diagnosis of climatic variations in the municipality, examining the variables mean temperature, maximum, minimum relative humidity for a period of thirty years and rainfall over a period of forty years. During the research, students participated in practical activities, using mathematical and other areas knowledge, mainly involving the disciplines of Agriculture and Informatics.
Keywords: contextualização
fenômenos climáticos
interdisciplinaridade.
contextualization
climatic phenomena
interdisciplinarity.
???metadata.dc.subject.cnpq???: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
???metadata.dc.publisher.country???: Brasil
Publisher: Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro
???metadata.dc.publisher.initials???: UFRRJ
???metadata.dc.publisher.department???: Educação Agrícola
???metadata.dc.publisher.program???: Curso de Pós-Graduação em Educação Agrícola
Citation: MENDES, Aldemi Ferreira. Contextualization and interdisciplinaridade the Use of Mathematics in the Study of Climatic and Meteorological Phenomena. 2010. 2010. 72 f. Dissertação (Mestrado em Educação Agrícola) - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, 2010.
???metadata.dc.rights???: Acesso Aberto
URI: https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/tede/167
Issue Date: 24-Feb-2010
Appears in Collections:MESTRADO EM EDUCAÇÃO AGRÍCOLA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Aldemi Ferreira Mendes.pdf1.44 MBAdobe PDFThumbnail

Download/Open Preview


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.