???item.export.label??? ???item.export.type.endnote??? ???item.export.type.bibtex???

Please use this identifier to cite or link to this item: https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/tede/94
???metadata.dc.type???: Dissertação
Title: Pedagogia da Alternância: educação e natureza em casas familiares rurais da região Tocantina, PA.
Other Titles: Pedagogy of Alternation: education and nature in Rural Familiar Houses of the Tocantina re gion, PA.
???metadata.dc.creator???: Portilho, Edilene Santos 
???metadata.dc.contributor.advisor1???: Magalhães, Luís Mauro Sampaio
First advisor-co: Santos, Ana Cristina Souza
???metadata.dc.description.resumo???: Esta dissertação é um estudo preliminar de três Casas Familiares Rurais de Tucuruí, de Cametá e de Igarapé-Miri, municípios localizados na Amazônia Oriental no estado do Pará. As Casas Familiares Rurais são experiências de instituições autônomas - não governamentais - de educação rural geridas por grupos de famílias lavradoras. A primeira parte da dissertação cita um contexto histórico de conflitos socioambientais, em que surgiram as primeiras experiências educativas na região, e a caracterização da pedagogia educacional adotada pelas instituições em estudo. A segunda trata de peculiaridades culturais que caracterizam a relação homem-natureza das famílias lavradoras que têm ligação direta com as Casa Familiares Rurais. As percepções aqui descritas foram sistematizadas a partir de vivências realizadas no período de 2006 e 2007 com as famílias lavradoras das localidades especificadas. Este trabalho visa relatar e iniciar uma reflexão sobre o complexo caminhar destes futuristas lavradores, construtores e mantenedores das Casas Familiares Rurais. Estas se constituem em uma experiência autônoma de construção coletiva do presente e de projeção de futuro; ambiente de conflitos, diálogos e acesso às novas tecnologias e aos conhecimentos tradicionais, trabalhados através da pedagogia de alternância.
Abstract: This dissertation is a preliminary study of three Rural Familiar Houses of Tucuruí, Cametá and Igarapé-Miri, municipalities located in the Eastern Amazon in Pará State. The Rural Familiar Houses are autonomous institutions experiences - non governmental - of rural education managed by groups of agriculturist families. The first part of this dissertation cites a historical context of socio-environmental conflicts where had emerged the first educative experiences in the region and the educational pedagogy characterization adopted by the studied institutions. The second one refers to cultural peculiarities that characterize the relation human-nature of agriculturist families directly attached to the Rural Familiar Houses. The perceptions described here had been systemized from life experiences carried through in the period of 2006 and 2007 with agriculturist families from the specified locations. This is an attempt to mention part of the complex walk of futurist agricultural workers, therefore, constructors and keepers of the Rural Familiar Houses: an autonomous experience of collective construction of the present and a projection of the future; place of conflicts, dialogues and access to new technologies and to traditional knowledge by a specific pedagogy.
Keywords: pedagogia da alternância
meio rural
casas familiares rurais
natureza.
alternation pedagogy
rural sphere
rural familiar houses
nature.
???metadata.dc.subject.cnpq???: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
???metadata.dc.publisher.country???: Brasil
Publisher: Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro
???metadata.dc.publisher.initials???: UFRRJ
???metadata.dc.publisher.department???: Educação Agrícola
???metadata.dc.publisher.program???: Curso de Pós-Graduação em Educação Agrícola
Citation: PORTILHO, Edilene Santos. Pedagogy of Alternation: education and nature in Rural Familiar Houses of the Tocantina re gion, PA.. 2008. 106 f. Dissertação (Mestrado em Educação Agrícola) - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica, 2008.
???metadata.dc.rights???: Acesso Aberto
URI: https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/tede/94
Issue Date: 11-Apr-2008
Appears in Collections:MESTRADO EM EDUCAÇÃO AGRÍCOLA

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2008 - Edilene Santos Portilho.pdf2.65 MBAdobe PDFThumbnail

Download/Open Preview


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.