???item.export.label??? ???item.export.type.endnote??? ???item.export.type.bibtex???

Please use this identifier to cite or link to this item: https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/jspui/2890
???metadata.dc.type???: Dissertação
Title: A Licenciatura em Ciências Agrícolas na Universidade Federal Rural de Pernambuco: a formação de professores e o letramento científico na concepção dos seus estudantes e professores
Other Titles: The Degree course in Agricultural Sciences in the Federal Rural University of Pernambuco: the teachers training and the scientific literacy in the conception of his students and teachers
???metadata.dc.creator???: Santos, Ozias Henrique dos 
???metadata.dc.contributor.advisor1???: Santos, Ramofly Bicalho dos
???metadata.dc.contributor.referee1???: Oliveira, Lia Maria Teixeira de
???metadata.dc.contributor.referee2???: Salles, Marcio
???metadata.dc.description.resumo???: A formação de professores no curso de Licenciatura em Ciências Agrícolas da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE) é apresentada nesta pesquisa com a colaboração e concepção dos professores e estudantes do curso pesquisados, através da aplicação de questionários e entrevistas. Esta pesquisa teve como objetivos conhecer as bases históricas da formação de professores do ensino agrícola na UFRPE, além de conhecer as concepções dos atores envolvidos em relação à formação de professores e o processo de letramento científico e tecnológico nesta formação. Procurou-se estabelecer um diálogo entre os autores e os atores da pesquisa, a fim de expor as concepções em relação aos temas abordados. Conclui-se esta pesquisa colocando a disposição da formação de professores do ensino agrícola mais uma metodologia que possa colaborar com a formação de cidadãos críticos capazes de contribuir com a melhoria de sua sociedade.
Abstract: The teachers' training in the course of Degree course in Agricultural Sciences of the Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE) is presented in this inquiry with the collaboration and conception of the teachers and students of the course investigated, through the application of questionnaires and interviews. This inquiry had like objectives knew the historical bases of the formation of agricultural education teachers in the UFRPE, besides knowing the conceptions of the actors wrapped regarding the teachers' formation and the process of scientific literacy and technologically in this formation. A dialog tried to establish between the authors and the actors of the inquiry, in order to expose the conceptions regarding the boarded subjects. It ends this inquiry when there is putting to arrangement of the formation of agricultural education teachers one more methodology that could collaborate with the formation of critical citizens able to contribute with the improvement of his society.
Keywords: Formação de professores
Letramento científico
Cidadão crítico
Teachers' training
Scientific literacy
critical citizen
???metadata.dc.subject.cnpq???: Educação
Language: por
???metadata.dc.publisher.country???: Brasil
Publisher: Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro
???metadata.dc.publisher.initials???: UFRRJ
???metadata.dc.publisher.department???: Instituto de Agronomia
???metadata.dc.publisher.program???: Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola
Citation: Santos, Ozias Henrique dos. A Licenciatura em Ciências Agrícolas na Universidade Federal Rural de Pernambuco: a formação de professores e o letramento científico na concepção dos seus estudantes e professores. 2015. [55 f.]. Dissertação( Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola) - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, [Seropédica-RJ] .
???metadata.dc.rights???: Acesso Aberto
URI: https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/jspui/2890
Issue Date: 1-Sep-2015
Appears in Collections:Mestrado em Educação Agrícola

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2015 - Ozias Henrique dos Santos.pdfOzias Henrique dos Santos984.49 kBAdobe PDFThumbnail

Download/Open Preview


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.