???item.export.label??? ???item.export.type.endnote??? ???item.export.type.bibtex???

Please use this identifier to cite or link to this item: https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/jspui/1654
???metadata.dc.type???: Dissertação
Title: Marketing no setor moveleiro: um estudo no cluster de Ubá/MG
Other Titles: Cooperative management of marketing strategies in the furniture industry: a study in the cluster of Ubá / MG
???metadata.dc.creator???: MAGALHÃES, Iaísa Helena 
???metadata.dc.contributor.advisor1???: Saldanha, Jorge Alberto Velloso.
???metadata.dc.contributor.referee1???: Saldanha, Jorge Alberto Velloso
???metadata.dc.contributor.referee2???: Olivares, Gustavo Lopes
???metadata.dc.contributor.referee3???: Boava, Diego Luiz Teixeira
???metadata.dc.description.resumo???: A cooperação entre organizações é uma forma de gerar ganhos e de adicionar diferentes competências nas empresas envolvidas. Identificou-se que a cooperação no âmbito operacional entre as fábricas moveleiras de Ubá-MG ocorre em pequenos atos de empréstimos e é pautada nas relações pessoais entre os atores, porém, no âmbito estratégico essa cooperação ainda é menos evidente. Sendo assim, o objetivo geral desta pesquisa foi propor uma estrutura de gestão cooperada de estratégias de marketing para micro, pequenas e médias empresas do cluster moveleiro de Ubá/MG. O estudo foi realizado em duas fases distintas. A primeira etapa iniciou-se com a elaboração do meta-estudo e por meio de uma entrevista exploratória com um gestor do sindicato patronal do cluster de Ubá foi possível conhecer o local e obter informações para a elaboração do questionário. De posse desses dados, o instrumento de pesquisa foi elaborado e pré-testado. Realizou-se na segunda fase do estudo, a coleta de dados que constituiu em vinte entrevistas aprofundadas com gestores de fábricas de móveis do cluster em tela. Posteriormente, esses dados foram processados e analisados pela técnica de análise de conteúdo. Pesquisaram-se doze estratégias para a elaboração da estrutura de cooperação proposta no objetivo geral do estudo. Como parte dos resultados, obteve-se o percentual de viabilidade dessas estratégias serem realizadas de forma cooperada, assim como, a forma de gestão das mesmas. As estratégias e as formas de gestão foram consideradas viáveis de serem cooperadas quando mais de 50% dos gestores entrevistados alegaram a sua viabilidade. Como resultados, tem-se que as estratégias identificadas como viáveis de serem realizadas de forma cooperada são: 1) gestão cooperada de comunicação e propaganda; 2) criação de um selo de qualidade dos móveis; 3) criação de uma marca coletiva para os móveis do cluster de Ubá; 4) parceria em tecnologia e design; 5) criação de um roteiro turístico industrial; 6) cooperação em compra de matéria-prima básica (comum à outras empresas); 7) gestão cooperada de transporte de produtos acabados. Além disso, descreveram-se os resultados referentes às características das empresas, o perfil dos gestores entrevistados e as estratégias de marketing adotadas pelas organizações. O teste estatístico não paramétrico Kruskal-Wallis mostrou que as médias dos graus de cooperação, concorrência e confiança entre as micro, pequenas e médias empresas podem ser consideradas iguais, visto que não apresentou diferença significativa. Com isso, conclui-se o estudo com a elaboração de uma estrutura de cooperação para o cluster moveleiro de Ubá.
Abstract: Cooperation between organizations is a way to generate gains and to add different skills in the companies involved. It was identified that cooperation in the operational level between Ubá-MG’s furniture factories occurs in small acts of loans and are based on the personal relationships between the actors, however, the strategic framework such cooperation is even less clear. Therefore, the general objective of research was proposing a structure of Cooperative management of marketing strategies applying to micro, small and medium sizes of Ubá’s furniture business in the cluster. The study was developed in two different stages. Firstly, it was started by accomplishing targets in the study, so it has improved the form through interviewing governors of the local cluster (“Intersind”). It was useful to obtain information about the field study and the furniture sector. When getting those form-tests done, it was possible to implement the forms abroad. Moving forward, they were conducted twenty detailed interviews with managers in the headquarters of the undertakings. After all, those data were processed and analysed using statistic methodology called Kruskal-Wallis. The main idea of the research was verifying the medium degree of cooperation, competition and trust between the selected micro, small and medium sized undertakings. Thereby, the analysed data could be useful since it helps verifying if the different undertakings were statistically different or similar. The statistical test has proved the medium degree of cooperation, competition and trust between the selected micro, small and medium sized undertakings should be considered similar since there is no significant difference. There were researched twelve different strategies to compile the cooperation structure of the general propose of the work. As part of the results, they were obtained different values, in percentage, in order to identify feasible cooperation strategies and management strategies. To be considered feasible, the strategy should present values as 50% or more, which means managers actually agree with the feasibility of the strategy. As a result, it has been that the strategies identified as viable to be performed in a cooperative way are: 1) cooperative management of communication and advertising; 2) creating a quality seal of furniture; 3) creation of a collective mark for the furniture of Ubá cluster; 4) partnership in technology and design; 5) creation of an industrial sightseeing tour; 6) cooperation in the purchase of basic raw material (common to other companies); 7) cooperative management of transport of finished products. Moreover, the results have shown features for the different undertaking business, for the different profiles of managers, and for the different marketing strategies put in place by organisations. The statistical non parametric test Kruskal-Wallis showed that the mean degree of cooperation, competition and trust between micro, small and medium enterprises can be considered equal, whereas no significant difference. Thus, we conclude the study with the development of a cooperation structure for Ubá’s furniture cluster.
Keywords: Marketing Strategies
Cooperation
Cluster
Estratégias de Marketing
Cooperação
Clusters
???metadata.dc.subject.cnpq???: Administração
Language: por
???metadata.dc.publisher.country???: Brasil
Publisher: Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro
???metadata.dc.publisher.initials???: UFRRJ
???metadata.dc.publisher.department???: Instituto de Ciências Sociais Aplicadas
Instituto Multidisciplinar
Instituto Três Rios
???metadata.dc.publisher.program???: Programa de Pós-Graduação em Administração
Citation: MAGALHÃES, Iaísa Helena. Gestão cooperada de estratégias de Marketing no setor moveleiro: um estudo no cluster de Ubá/MG. 2016. 146 f. Dissertação (Mestrado em Administração). Instituto de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Três Rios, RJ, 2016.
???metadata.dc.rights???: Acesso Aberto
URI: https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/jspui/1654
Issue Date: 8-Mar-2016
Appears in Collections:MESTRADO EM ADMINISTRAÇÃO

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2016 - Iaísa Helena Magalhães.pdfDocumento principal3.17 MBAdobe PDFThumbnail

Download/Open Preview


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.